Scoaterea Sfintei Cruci
Pe
întreg parcursul anului liturgic, dar mai ales în Postul Mare, Sfintei
Cruci îi sunt închinate mai multe tropare. A patra săptămână din post se
deschide ca şi celelalte, cu un îndemn la statornicie în cultivarea
virtuţilor, pentru a trăi bucuria oferită de lumina spirituală a
Învierii Mântuitorului Hristos.
Sfânta Cruce rezumă în ea însăşi întreaga operă mântuitoare a Fiului
lui Dumnezeu Întrupat. Crucea înseamnă renunţare, înfrânare,
despătimire, eliberare şi înălţare la Dumnezeu, iar în asumarea Crucii
ni S-a făcut model Mântuitorul Iisus Hristos. De aceea, Biserica a
rânduit ca în a treia duminică din Postul Sfintelor Paşti, la Doxologia
mare din cadrul Utreniei, în timp ce la strană se cântă „Sfinte
Dumnezeule“, preotul îmbrăcat cu toate veşmintele preoţeşti, după ce va
cădi Sfânta Cruce aşezată pe Sfânta Masă, să ridice Cinstita Cruce
împreună cu Procovăţul şi, ajutat de diacon, să o pună pe cap, după
care, ieşind pe uşa dinspre miazănoapte, să vină în faţa uşilor
împărăteşti şi să zică: „Înţelepciune drepţi“! După aceasta va veni în
mijlocul bisericii, iar acolo, fiind pregătit analogul, va pune pe el
Sfânta Cruce. O va cădi în cele patru părţi, în timp ce strana cântă
troparul glasului al 6-lea, „Crucii Tale ne închinăm Stăpâne şi Sfântă
Învie-rea Ta o lăudăm şi o slăvim“! Urmează invitaţia tuturor
credincioşilor să se închine, după care se începe Liturghia Sfântului
Vasile cel Mare. Aceasta este pe scurt rânduiala scoaterii Sfintei
Cruci, un moment solemn, dătător de sfinţenie, prin care Sfânta Cruce
este cinstită, ea apărând ca o adevărată teofanie. Cei ce o sărută cu
evlavie sunt încredinţaţi că primesc ajutorul şi sfinţenia ce izvorăsc
din razele nevăzute pe care le iradiază ea. În perioada Triodului,
duminica Sfintei Cruci apare ca o anticipare a Patimii, ca un pom al
vieţii în mijlocul Raiului, iar calea ce duce la ţinta care este Paştele
va fi începând cu această duminică marcată de semnul Crucii. Dacă prin
Cruce Mântuitorul Hristos ne-a arătat toată iubirea Sa, se cuvine ca şi
noi să răspundem acestei iubiri, mai ales în post, deoarece numai Crucea
ca înfrânare şi jertfă reciprocă din iubire ne poate uni în Dumnezeu.
Postul va fi prin Cruce un post desăvârşit, căci aceasta dă putere,
sfinţeşte şi întăreşte sufletul şi trupul credinciosului aşa încât nimic
pătimaş nu-i mai întinează voinţa.
(Din ziarul ”Lumina”: http://www.ziarullumina.ro/calauziri-liturgice-postul-mare/scoaterea-sfintei-cruci)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu