Predica Părintelui Dumitru Stăniloae la Duminica Crucii
Semnificaţia Crucii în viaţa creştină
Publicată în revista Glasul Bisericii, XXVII (1968), 3-4, pp. 362-365
Din ziarul ”Lumina de Duminică”: http://www.ziarullumina.ro/cuvant-teologic/semnificatia-crucii-viata-crestina
„Oricine voieşte să vină după Mine să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie“ (Marcu 8, 34)
Ne aflăm în timpul marelui post prin care ne pregătim pentru luminatul
Praznic al Învierii Domnului. În mijlocul acestui post Biserica a aşezat
Duminica Crucii. Prin aceasta ea a voit să arate credincioşilor şi mai
limpede înţelesul şi rostul timpului de post pe care îl străbatem
înainte de Înviere.
Crucea înseamnă în cugetarea şi viaţa creştină orice luptă cu răul, cu
păcatul din noi, cu izvoarele posibile ale păcatului, egoismul, orice
luptă pentru curăţirea fiinţei noastre curgătoare de nămolul gândurilor
şi simţirilor tulburi şi întinate, pentru a o face izvor limpede de
viaţă lăuntrică şi exterioară. Crucea este înfrânarea de la pornirile
rele şi urâte, de la lăcomia nestăpânită şi egoistă, de la plăcerea care
descompune, de la mânie şi invidie, de la ura de fraţi, de la bârfire
şi de la toată fapta neiubitoare ce vrem să o săvârşim faţă de alţii. Ca
atare crucea înseamnă tăria bărbătească a voinţei înţelepte şi a minţii
bine intenţionate în faţa valurilor pornirilor inferioare din noi.
Crucea înseamnă rezistenţă împotriva asalturilor acestor
porniri, înfrânare de la tot ce ne ispiteşte cu o plăcere momentană, dar
cu urmări rele pentru noi şi pentru alţii. Crucea înseamnă răbdare
în purtarea unor greutăţi şi încercări de care nu putem să scăpăm prin
acte pripite, ci ni le îngăduim şi mai mult. Crucea înseamnă cumpătul şi înţelepciunea
în felul de a răspunde la ofensele şi faptele nedrepte ale altora.
Crucea înseamnă, cu un cuvânt, stăpânirea de sine, care întruneşte în ea
înţelepciunea, forţa voinţei şi buna intenţie în toate. Crucea e
acţiune sau înfrânarea de la o acţiune din vederea largă a legăturilor
fiecărui moment în care suntem puşi cu momentele viitoare ale vieţii
noastre cu viaţa altora.
Crucea cuprinde în sine şi un înţeles de suferinţă şi de multe ori
oamenii se opresc mai ales la acest înţeles de suferinţă al ei. Dar crucea
înseamnă şi suferinţă numai întrucât e înfrânare de la voluptatea unor
plăceri care pricinuiesc descompunerea fiinţei noastre, de la dulceaţa
răzbunărilor care otrăvesc viaţa noastră, de la satisfacţia unor
lovituri date altora din invidie, dar care ne lasă răsucindu-se în
chinuri propria fiinţă. Dacă socotim că aceste plăceri sunt
amestecate cu otrăvuri pentru noi înşine, deci că ele se vor dovedi de
scurtă durată şi de suprafaţă, fiind urmate de remuşcări dureroase, de
neputinţe apăsătoare şi de necazuri grele, ne vom da seama că crucea,
ajutându-ne să le evităm, nu e propriu-zis producătoare de suferinţe, ci
mai degrabă ne scapă de suferinţe anevoie de vindecat a căderilor, a
dezarticulărilor prelungite uneori în veşnicie, şi ne prilejuieşte
ridicarea la adevăratele bucurii. Cine nu simte o bucurie mai reală, mai
înaltă, mai substanţială când a putut să se înfrâneze de la pricinuirea
unui rău cuiva dintre cunoscuţii săi? Cine nu simte o bucurie mai pură
şi mai durabilă, când, înfrânându-se de la cheltuiala unei mese
somptuoase, a putut da unui nenorocit care se târa fără picioare în
noroiul străzii măcar un sfert din acea cheltuială? Bucuria ce şi-a
produs-o aplicându-şi crucea în acele momente e o bucurie care se
împrospătează în el toată viaţa, nemuşcată de regretele chinuitoare de
care e urmată orice faptă neînfrânată sau rea.
În vorbirea duhovnicească creştină se spune că crucea topeşte fantomele
înfiripate de ispite, destramă uneltirile celui rău. De fapt, există o
fantezie a lăcomiei, a invidiei, a urii, care măreşte atracţia unor
lucruri, sau plăsmuieşte trăsături antipatice şi intenţii duşmănoase la
cei pe care nu-i iubim. Lăcomia şi aplecarea nestăpânită spre
plăceri poleiesc în frumuseţi ireale obiectele dorite, iar ura
desfigurează cu închipuirea chipul văzut şi sufletesc al persoanelor pe
care nu le iubim. Prin calmul înţelept al înfrânării, al răbdării, al
crucii, ne opunem acestor închipuiri înfierbântate, topim nişte false
realităţi produse de răul din noi şi prin aceasta oprim şi slăbim
pornirile noastre inferioare aţâţate de acele false aparenţe. Răstignim
această falsă lume pentru noi şi falsa noastră fiinţă pentru această
lume, cum spune Sfântul Apostol Pavel, restabilind lumea reală şi eul nostru adevărat.
Crucea este astfel biruitoare şi în acest sens.
Crucea este, în primul rând, o stăruire în rezistenţa faţă de rău, o
stăruire în postul de apărare a fiinţei noastre de valurile agresive
ale ispitelor inferioare, care vor să o cucerească, să o copleşească, să
o slăbească; în acest sens şi postul e o cruce, iar purtarea crucii
înseamnă şi ea a sta la post, a păzi postul de apărare a propriei
fiinţe. Toată viaţa trebuie să stăm la acest post de apărare, sau
să ne purtăm crucea, pentru că în toată viaţa are loc o năvală a
pornirilor inferioare din noi asupra părţii conducătoare şi
răspunzătoare a fiinţei noastre, pentru a o târî spre rău, pentru a o
îneca în valurile patimilor şi neputinţei, ca să nu aibă cine se
împotrivi în noi răului.
Dar crucea nu trebuie înţeleasă numai în acest sens negativ sau defensiv. Chiar prin faptul că stă la postul de apărare a ceea ce e bun în noi, crucea întăreşte fiinţa noastră, binele din noi. Prin
cruce ne zidim pe noi înşine din zi în zi, ca fiinţă neclintită în
bine, prin cruce facem să sporească fiinţa noastră în frumuseţea ei
niciodată terminată, după chipul modelului dumnezeiesc.
Crucea e unealta de diamant a voinţei, cu care dăltuim zi de zi, ceas
de ceas, clipă de clipă chipul nostru adevărat, scoţându-l la iveală din
materialul fără formă în care e îngropat şi din care tânjeşte să iasă
la lumină.
Iar pentru că fiecare om are de luptat împotriva altor porniri, ispite
şi probe concrete, cu alte insuficienţe şi deficienţe, în alte situaţii,
fiecare are o altă cruce de purtat, alte operaţii dureroase de
îndeplinit, adică trebuie să folosească o unealtă întrucâtva potrivită
cu materialul netrebnic şi rezistent pe care trebuie să-l înlăture de pe
chipul său înăbuşit în el. Fiecare trebuie să folosească adică crucea
care i se potriveşte lui, să-şi ia crucea sa şi cu ea să pornească pe
urmele lui Hristos, pentru a se face tot mai asemenea lui.
Dar crucea e o forţă pozitivă şi în alt înţeles. Ea este inspirată
şi susţinută nu numai de voinţa de a ne întări propria fiinţă, ci şi de
voinţa de a ne spori iubirea faţă de alţii. De altfel, nu poţi să-ţi
înfrumuseţezi propria fiinţă decât prin obişnuirea de a face bine
altora, de a sluji din iubire altora. Astfel prin cruce ne servim
nu numai nouă, ci şi celorlalţi. Acestea două merg împreună. Şi amândouă
sunt împreunate cu o anumită suferinţă şi osteneală, dar cu bun efect,
cu efect de bucurie durabilă şi curată. E obositor pentru mamă să
vegheze asupra copilului bolnav, e o cruce, dar e o oboseală a bucuriei
curate şi durabile. E obositor şi dureros pentru un fiu al Patriei să o
apere la vreme de primejdie, dar e o oboseală şi o durere împreună cu o
bucurie înaltă. Orice slujire a altora e împreunată cu
greutăţi, pentru că e antiegoistă. Dar tocmai prin aceasta aduce bucurii
superioare. Hristos ne este pildă şi izvor de putere în purtarea crucii
din iubire pentru alţii. El, cel mai mare, ne-a slujit nouă,
micşorându-Se mai mult decât toţi, în loc să aştepte slujirea noastră.
Dar tocmai de aceasta s-a arătat adevărata Lui mărire. Noi de asemenea
creştem spre înviere prin această cruce a servirii. Căci bucuria de
înviere este o bucurie în comuniune, spre care înaintăm prin slujire.
Între servire şi cruce e o strânsă legătură, deci şi între servire şi înviere.
Cine nu e în stare să slujească oamenilor, nu poartă crucea urmând lui
Hristos şi nu înaintează spre mărire şi spre înviere cu Hristos, în
bucuria comuniunii.
Pe de altă parte, omenirea de azi are nevoie mai mult ca oricând de
slujirea fiecăruia. Ea trebuie ajutată să învingă primejdia războiului
şi a atâtor lipsuri în multe părţi ale lumii, să înfăptuiască o eră de
frăţietate, de dreptate şi de bunăstare, de bucurie în iubire.
Să slujim cu drag şi cu convingere creştină, iubiţi credincioşi,
acestor năzuinţe ale omenirii. Să slujim Patria noastră scumpă, familia
noastră, Biserica noastră, comunitatea şi interesele instituţiei sau
întreprinderii în care lucrăm, care contribuie la binele Patriei şi al
nostru. Numai printr-o astfel de viaţă de neîncetată şi râvnitoare
slujire, arătăm lucrătoare în noi puterea crucii lui Hristos şi ne
pregătim fiinţa pentru a ne împărtăşi de bucuria Învierii şi de
Împărăţia iubirii desăvârşite, care ni se deschide prin înviere. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu