Un loc în care aș mai reveni... Din când în când... Mănăstirea Samurcășești din comuna Ciorogârla, județul Ilfov
Aflată la doar 13 km de București, după ce lași autostrada București-Pitești făcând la dreapta, găsești, nu departe de centrul comunei Ciorogârla - mai precis de Școala Gimnazială Ciorogârla -, pe strada Ana Ipătescu, precum o cetate pulsând de viață și de viu, Mănăstirea Samurcășești - un loc unde te regăsești, ieșind din tiparele timpului comun, grăbit, alunecând spre... NICĂIERI...
Îngrădit cu ziduri noi, odată pătruns pe poarta mănăstirii, te simți liber, îți simți sufletul liber, zburdând ca un copil uimit și bucuros - în același timp - de descoperirea frumuseților lumii. Numai că AICI este locul în care frumusețea nu mai este amăgitoare, precum în lumea de dincolo de ziduri, precum în lumea în care timpul, amețit de-atâta alergare, amețește..., copleșește...
AICI este locul în care respiri VIAȚĂ.
AICI este locul în care speranța și credința nu mai sunt un vis, ci certitudine, ceva ce poți palpa, ce poți pipăi... Da! AICI poți să pipăi VIAȚA, care nu se mai prelinge atât de vertiginos, precum nisipul dintr-o clepsidră!
AICI este locul în care Îngerii sunt mai aproape de tine, este locul în care, zi de zi, la Sfânta Liturghie, auzi corul îngeresc... O minune și o încântare a sufletului!
Te invit, dragul meu pelerin, te invit, dragul meu bucureștean, la o întâlnire cu pregustarea RAIULUI! Nu vei regreta!
Drum bun, călătorule, drum bun!
Se poate ajunge aici și cu maxi-taxi 458:
Aflată la doar 13 km de București, după ce lași autostrada București-Pitești făcând la dreapta, găsești, nu departe de centrul comunei Ciorogârla - mai precis de Școala Gimnazială Ciorogârla -, pe strada Ana Ipătescu, precum o cetate pulsând de viață și de viu, Mănăstirea Samurcășești - un loc unde te regăsești, ieșind din tiparele timpului comun, grăbit, alunecând spre... NICĂIERI...
Îngrădit cu ziduri noi, odată pătruns pe poarta mănăstirii, te simți liber, îți simți sufletul liber, zburdând ca un copil uimit și bucuros - în același timp - de descoperirea frumuseților lumii. Numai că AICI este locul în care frumusețea nu mai este amăgitoare, precum în lumea de dincolo de ziduri, precum în lumea în care timpul, amețit de-atâta alergare, amețește..., copleșește...
AICI este locul în care respiri VIAȚĂ.
AICI este locul în care speranța și credința nu mai sunt un vis, ci certitudine, ceva ce poți palpa, ce poți pipăi... Da! AICI poți să pipăi VIAȚA, care nu se mai prelinge atât de vertiginos, precum nisipul dintr-o clepsidră!
AICI este locul în care Îngerii sunt mai aproape de tine, este locul în care, zi de zi, la Sfânta Liturghie, auzi corul îngeresc... O minune și o încântare a sufletului!
Te invit, dragul meu pelerin, te invit, dragul meu bucureștean, la o întâlnire cu pregustarea RAIULUI! Nu vei regreta!
Drum bun, călătorule, drum bun!
Se poate ajunge aici și cu maxi-taxi 458:
ARHITECTURĂ ȘI PICTURĂ
1. ANSAMBLUL ARHITECTURAL
Printre brazii ce străjuiesc
aleile părculețului de la intrarea principală în mănăstire, se întrezăresc, în
stânga, trei corpuri de clădiri identice: casa preotului slujitor, stăreția și
muzeul, iar în dreapta - un agheasmatar durat în lemn, ridicat pe temelia unei
mai vechi bisericuțe închinate Sfântului Ierarh Nicolae, un lumânărar de zid și
un pangar din lemn.
O icoană lucrată în mozaic și
încadrată în zid, deasupra intrării în incintă, o reprezintă pe Maica Domnului
cu brațele deschise, în semn de bunăprimire și binecuvântare a celor ce pășesc
în curtea Sfântului locaș, lăsându-și grijile dincolo de poarta cetății
monahale, aninându-și speranțele de rugăciunile ce vor fi rostite în fața
Sfintelor Altare.
Trecând printr-un culoar boltit, pictat în frescă, te întâmpină, în toată
splendoarea sa, corpul zvelt și mândru al bisericii celei mari a mănăstirii, cu
chilii zidite în formă de cetate, în stil brâncovenesc, împrejurul său, ale
căror arcade în acoladă frântă, în trilob, se odihnesc pe stâlpi realizați
simplu, în stil doric, cu capitele și baze fără sculpturi.
Biserica cea mare a mănăstirii
este construită pe un soclu masiv,
înalt, în stilul sobru al bisericilor din Muntenia, cu o singură turlă pe naos,
susținută de patru arcade care se sprijină pe patru coloane masive, cu
pridvorul deschis, sprijinit pe opt coloane puternice de cărămidă în formă de
torsadă.
Biserica are fațada împărțită
în două registre formate din cărămidă fasonată special.
Fâșiile de tencuială originale[1],
întrerupte de cărămizi pe muchie, preiau efectul decorativ, prin alternarea
rândurilor de piatră, egal și ritmat suprapuse, cu cele de cărămidă, dând aici,
prin jocul de culori, un efect viu și atrăgător.
Cărămida presată în ctitoria
Samurcășeștilor formează un model al sistemului constructiv și un model
decorativ, formele rezultând în mod rațional.
Acest monument, cu forma
zveltă a corpului și a turlei, are un farmec deosebit.
Două șiruri de cărămidă
așezată în dinți de fierăstrău subliniază brâul de piatră, dispus semicircular,
lucrat artistic, ce separă cele două registre, inegale ca înălțime.
Pridvorul are coloane cu
capitele dorice, formate din abac și echin, de o sobrietate aparte, ce se
sprijină pe baze pătrate.
Panourile și arcaturile exterioare sunt elegante și sobre, iar ferestrele,
încadrate în chenare mari și bogate, dau impresia unei simplități și purități
clasice.
Arcaturile sunt duble, în
formă de semicerc. Ele încadrează un șir de picturi realizate pe ceramică,
reprezentând sfinți români, prooroci ai Vechiului Testament, filosofi
(înțelepți) greci, sibile.
Filosofii[1]
poartă costume de cavaleri medievali, alții par, mai degrabă, niște magicieni
în veșminte lungi. Au coroană pe cap, simbol al maiestății spiritului, și
filacter desfășurat, cu inscripția profeției lor.
Sibilele au capul descoperit,
pieptenătura înaltă, rochie lungă, cu guler răsfrânt, și mâneci până la cot,
cingătoare cu pafta dublă, de argint. Ele își etalează profețiile pe suluri
desfășurate.
Filosofii și sibilele[2]
sunt singurii reprezentanți ai lumii păgâne, dinaintea erei creștine, care s-au
bucurat de cinstea de a fi reprezentați în pictura bizantină, de a figura pe
suprafața exterioară a zidurilor bisericii, alături de persoane sfinte din
[1] Anania, Valeriu, Cerurile Oltului, editată de Episcopia
Râmnicului și Argeșului, Râmnicu-Vâlcea, 1990
[2] Pr.prof. Dr. Braniște, Ene, Liturgica generală, Editura Institutului
Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1993
Vechiul Testament, ca unii care n-au făcut parte din biserică, dar care au
dorit-o, au prevestit-o (deși în chip nebulos), având, așadar, un oarecare rol
în pregătirea psihologică intelecutală a lumii, pentru venirea și primirea lui
Mesia.
Arcaturile din primul registru
sunt practicate numai în dreptul ferestrelor.
Paramentul firidelor este
compus din fâșii alternative de cărămidă aparentă și tencuială.
Cornișa este compusă din patru
șiruri de zimți de cărămidă.
Turla ce se ridică pe naos
este de secțiune octogonală, cu muchiile marcate de câte o colonetă angajată.
Ea se înalță pe pandantivi, fiind susținută de patru arcade, și are
douăsprezece ferestre.
Ușa de la intrare este din
lemn de stejar, sculptată, încadrată de un chenar din piatră, lucrat artistic,
în motiv vegetal stilizat - o adevărată dantelărie de linii curbe și frânte în
piatră, ce se întretaie între ele în chip elegant, impresionante prin echilibru
și simetrie.[1]
Pronaosul este foarte mic, cu
o bază dreptunghiulară și tavanul drept, fiind despărțit de naos printr-o
intrare de zid, cu partea de sus dreaptă.
Naosul are baza pătrată,
încadrat de două abside, împărțit în trei compartimente, prin patru coloane
masive din cărămidă. El este despărțit de cele trei Sfinte Altare printr-o
elegantă catapeteasmă, care s-a păstrat din vechea biserică a mănăstirii, lucrată
în stil brâncovenesc, practicându-se motivul vegetal și floral, cu trei
registre.
Lemnul catapetesmei este
îmbrăcat în foiță de aur, având 14 candele de argint așezate în față.
Absida de după catapeteasmă
este triplă, una centrală și două mai mici, respectiv ale proscomidiarului și
diaconiconului, datorită celor trei Sfinte Altare. Absidele sunt arcuite în
interior și poligonale la exterior.
Din
incinta propriu-zisă, se
iese pe latura de est printr-un culoar boltit, pictat în frescă, unde dai,
la sud-est, de cimitirul mănăstirii, cu biserica mică, simplă, fără turlă,
construită în formă dreptunghiulară, tip hală, înălțată pe un soclu înalt,
având demisol.
Pridvorul este închis, adăugat
mai târziu, ținând loc de pronaos.[1]
Deasupra ușii de intrare este
încadrată în zid o icoană a Sfinților Împărați Constantin și Elena, lucrată în
mozaic.
Naosul este dreptunghiular, cu
plafonul boltit.
Catapeteasma este sculptată în
lemn de cireș, cu patru registre.
Altarul are absida boltită.
Pardoseala este din scânduri
de brad.
Biserica are acoperiș de tablă zincată.
De
la portalul intrării în incinta parcului Sfintei Mănăstiri, realizat în stil
brâncovenesc, și până la ușa de la intrarea în biserica mare, de la ferestrele
inundate de flori de piatră și până la chiliile cu mici pridvoare cu arcade în
plin cintru, sprijinite pe coloane, ctitoria Samurcășeștilor uimește prin
echilibul formelor și proporțiilor, prin farmecul ansamblului.
2. ANSAMBLUL INCONOGRAFIC, PICTURAL
Paleta coloristică cuprinde
atât tonuri închise, cât și deschise, ce mângâie privirea oricărui pelerin ce
poposește în acest ținut legendar: albastru Prusia, albastru Ceruleum, verde de
China, roșu Vermillon, vișiniu, siena arsă, roșu siclam + oranj + verde, ocru
auriu, ocru + galben, galben-verde, galben citron + verde (nuanță de oliv),
ocru+alb, roșu+siena naturală, gri deschis, ocru cu nuanță de oliv.
Culoarul boltit, din partea de
vest a incintei așezământului monahal, este pictat în frescă.
Deasupra intrării în acest
culoar, este încadrată în zid o icoană lucrată în mozaic, cunoscută sub numele
de Maica Domnului a Întrupării (a Semnului).
Maica Domnului apare aici cu mâinile ridicate și cu Hristos pe pieptul
ei, fără mandorlă. Maica Domnului este reprezentată bust.
Această icoană este o revelare
iconografică a Bisericii personificate de Maica Domnului, care a cuprins în
sine pe Dumnezeul cel necuprins.[1]
Pe arcul în plin cintru pe
care îl formează cei doi stâlpi din față, care sprijină tavanul boltit, se
află, la exterior, în nuanță de albastru, înscrisul: ”Binecuvântat este cel ce
vine întru numele Domnului”. De o parte și de alta a acestui înscris, se află
câte un înger.
Tot pe acest arc pe sub care
intri, dar în interior, de la nord, apar pictați, în medalioane rotunde:
Sfinții Ierarhi Teodosie de la Brazi, Varlaam - mitropolit al Moldovei, Calinic
de la Cernica, Griorie Dascălul, Dosoftei - mitropolit al Moldovei, Ghelasie de
la Râmeț și Antim Ivireanul.
În interiorul culoarului, pe pereții drepți ai
acestuia și pe al doilea arc în plin cintru, apar pictate următoarele imagini,
începând din partea de nord: Aducerea
moaștelor Sf. Cuvioase Parascheva la Mănăstirea Ciorogârla; Sfinții Cuvioși Daniil Sihastrul, Teodora de
la Sihla, Gheorghe de la Cernica, Parascheva de la Iași, Dimitrie Basarabov,
Mavra de la Ceahlău, Ioan Iacob de la Neamț (în medalioane rotunde); Adormirea Maicii Domnului, înconjurată de 11
Apostoli și 3 Ierarhi, șase Apostoli și un Ierarh la cap și cinci Apostoli și
doi Ierarhi la picioare; un sfeșnic
cu lumânări aprinse. Pe pandantivii formați de arcele în plin cintru, sunt
pictați Sfinții Evangheliști Luca, Ioan, Matei și Marcu, urmați de simbolurile
lor - un vițel, un vultur, un om, un leu -).
Pe bolta culoarului, este
pictată Sfânta Treime la stejarul de la Mamvri, cu înscrisul: ”Trei sunt în cer
care mărturisesc: Tatăl, Fiul și Sfîntul Duh. Iar Aceștia trei Una sunt. Treime
Sfântă, mărire Ție”.
La baza Sfintei Treimi se află
patru Îngeri.
La exterior, în partea de est,
pe al doilea arc în plin cintru al acestui prim culoar boltit, se află
înscrisul: ”Fiule, credința ta te-a mântuit: mergi în pace”. Înscrisul este
încadrat de câte două desene cu motive florale.
Pe fațada dinspre N-E a pridvorului,
deasupra Scenei Raiului, se află
pictați Sfinți Apostoli și Evangheliști, așezați lângă Maica Domnului aflată
tronând, înconjurată de cinci Îngeri, iar în partea de S-E, deasupra Senei Iadului, Mântuitorul Iisus ca Pantocrator,
înconjurat de patru Îngeri și urmat de șase Apostoli.
Scena Raiului, care apare zugrăvită în pridvorul deschis al
bisericii celei mari a Mănăstirii, se poate descrie astfel: Raiul este o
grădină cu ziduri închise, ale căror capete sunt străjuite de turnuri. La
poarta Grădinii Raiului stă Sfântul Apostol Petru, înconjurat de Apostoli și o
ceată de Sfinți. Acestora le urmează un grup de preoți, ceata Cuvioșilor și
ceata Cuvioaselor.
Sfinții Iacov, Avraam și Isac
stau în grădină, în prim-plan, având-o, în stânga lor, pe Maica Domnului, în
spatele căreia, stau, în dreptul umărului drept, un Înger, iar în dreptul
umărului stâng tâlharul Dismas, cu crucea.
Avraam poartă în brațe, într-o
bucată de pânză albă, suflete nevinovate.
Ampla panoramă a muncilor
iadului[2]
este incomparabil mai dramatică, mai violentă, în linie și culoare, decât
liniștitul paradis din stânga pridvorului. Suferința are mai multe forme și
trepte decât fericirea. Ea are două teme: Divanul
necruțător și Neamurile la Judecată.
Scena Iadului este alcătuită
din trei registre. Primul registru este
compus din trei secvențe: este zugrăvit Divanul
necruțător, cu doi Îngeri ce se luptă cu diavolii, precum și prezentarea cumpenei dreptății; în a doua secvență,
sunt reprezentați cei ce sunt luați de diavoli și conduși spre marea de foc a
Iadului, adică: cei ce dorm duminica, anticriștii, cei ce își urăsc aproapele,
asupritorii, neîndurații, pizmașii, zavistnicii, înșelătorii, mincinoșii,
viclenii, răzbunătorii, martorii mincinoși, cei ce de rugăciune nu s-au
îngrijit, viclenii, clevetitorii; în a treia secvență, în colțul de jos,
dinspre nord, este redată moartea bogatului nemilostiv, ce este vegheat, la
căpătâi, de două femei. După patul în care se află, stă un Înger, care are mâna
pusă pe umărul lui drept, iar la picioarele bărbatului care a murit se află un
diavol care vrea să-l ducă în marea de foc.
În al doilea registru, apare
zugrăvit focul nestins, ca o mare de foc, ce iese din gura balaurului celui
atotmâncătorul, prin para focului fiind pictați ticăloșii păcătoși, care ard
veșnic, adică: trădătorii, ereticii, ucigașa de prunci, împietritul în
necredință, desfrânata, ucigașul, desfrânatul, nepocăitul, avarul, tâlharul,
deznădăjduitul, cel ce înjură de cele sfinte, bețivul, lacomul, furul, leneșul,
trufașul. În gura balaurului apare Scaraoțchi, ce ține în brațe un om.
Al treilea registru, dinspre
sud, este compus din două secvențe: în partea superioară sunt redate neamurile la judecată, secvență
prezentând un Înger care, privind spre neamurile pământului, le arată Divanul necruțător.
Apare, aici, și Arhanghelul
Mihail, prezentat trâmbințând spre toată fața pământului.
Mai jos, este reprezentată
lumea cu viețuitoarele sale, oameni și animale, precum și învierea morților, pe
deasupra cărora se poartă un Înger.
Pe bolta pridvorului, apar
zugrăvite în frescă imagini ce compun Acatistul Maicii Domnului.
Tot în pridvor, apare
zugrăvită icoana Sfintei Treimi, în mijloc, deasupra ușii de acces în biserică.
În pronaos, la N-E, ne
întâmpină icoana Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica, pictată în ulei pe
lemn, donată de către Maria și Elisabeta Ionescu.
Pe bolta pridvorului, privind
spre credincioșii ce pătrund cu sfială și bună credință în Sfântul locaș, se
află zugrăvită scena SUB MILOSTIVIREA TA
- Maica Domnului pe nori, înconjurată de Îngeri, Cuvioși și Cuvioase -,
amintind de Acatistul Sfântului
Acoperământ al Maicii Domnului.
Deasupra ușii de acces în
biserică se află, înscrisă pe zidul peste care au trecut atâția ani de
încercare, pisania, încadrată, de portretele a doi ctitori importanți:
Vrednicul de pomenire Justinian Marina, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române,
și Constantin Samurcaș:
La N-V, apare zugrăvit Sfântul
Apostol Petru, iar la N Sfântul Arsenie.
La E, ne întâmpină icoana
Sfântului Atanasie al Atonului, dar și pictura murală reprezentându-l pe
Sfântul Simeon Stâlpnicul, iar la S-E Sfântul Ștefan Sinaitul.
Pe stâlpii ce susțin cafasul
și care despart pronaosul de naos, ne întâmpină, la N, icoana Sfântului Mucenic
Mina, iar la S icoana Sfântului Ierarh Nicolae, ambele picturi pe lemn în ulei.
La S-E, ne putem închina
icoanei Maicii Domnului cu Pruncul, argintată, având numai fețele Sfintelor
Persoane pictate, o pictură din care se revarsă lumina dumnezeiască, ce mângâie
sufletele deznădăjduite.
Portalul ce face trecerea din
pronaos în naos, este decorat, în interior, de jos în sus și iarăși în jos, în
medalioane rotunde, încadrate de o pictură murală unde se folosește motivul
vegetal, vița-de-vie: Sfânta Xenia, Sfânta Muceniță Glicheria, Sfântul Cozma,
Sfântul Leon, Sfânta Muceniță Evlampia.
La Cafas, în pronaos, sunt
este redată scena Adormirea Maicii
Domnului, încadrată, de la S la N, de Sfinții
Împărați Constantin și Elena și de Sfinții
Cuvioși Dimitrie și Eupraxia.
În scena Adormirea Maicii Domnului, Maica Domnului stă întinsă pe pat, în
mijlocul Apostolilor, iar Hristos, în Slavă, înconjurat de o mandorlă, ține în
mâini Sale sufletul Maicii Sale. În același timp, Iisus Hristos privește trupul
Fecioarei Maria întins pe pat. În stânga Mântuitorului Iisus Hristos sunt
reprezentați trei Îngeri, în spatele unuia dintre Episcopi și a Sfinților
Apostoli. Alți doi episcopi se regăsesc în dreapta Mântuitorului, în plan
secund. Episcopii au aureolă.
Grupurile de femei ce apar
zugrăvite în această scenă iconografică sunt reprezentantele credincioșilor
Ierusalimului, care, împreună cu episcopii și cu Apostolii, formează cercul
interior al Bisericii în care se petrece Taina Adormirii Maicii Domnului[3].
Lipsește, de aici, Antonie,
evreul căruia un Înger îi taie mâinile pentru îndrăzneala de a se atinge de
patul funerar al Maicii Domnului.
Primul registru al pronaosului
îl formează o compoziție de influență iudaică (a templului iudaic): faldurile,
lambriurile unei perdele, cu desen în motiv vegetal, floral.
Și în naos avem acest prim
registru de influență iudaică, după care sunt zugrăviți Sfinți reprezentați în
tablouri mari, bine delimitate, iar în registrul superior apar scene din
istoria mântuirii neamului omenesc, precum: Nașterea
Domnului nostru Iisus Hristos, Pescuitul minunat, Iisus în templu, Botezul
Domnului, Coborârea de pe cruce, Punerea în mormânt etc..
Pe arcurile în plin cintru,
susținute de cei patru stâlpi din interiorul naosului, sunt pictați Sfinți,
precum și imagini biblice, precum: Fuga
în Egipt, Iordu ucide Pruncii, Drumul spre Emaus, Mironosițele la mormânt,
Nașterea Maicii Domnului, Intrarea în biserică a Maicii Domnului etc..
Pe stâlpii din naos, sunt
redate și picturi de influență populară și cu motiv vegetal, floral.
Pe stâlpul dinspre N-V al
naosului, este pusă la închinare Icoana Sfintei
Cuvioase Parascheva de la Iași, o pictură realizată de marele iconar Irineu
Protcenco, iar sub ea, la loc de cinste, într-o raclă din argint sculptat, un
veșmânt ce a acoperit moaștele Sfintei Cuvioase Parascheva, dăruit mănăstirii
de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
În fața icoanei Sfintei
Mahrame, se află, într-o raclă din argint sculptat, părticele din moaștele mai
multor sfinți, și anume: Sf. Ap. Andrei, Sf. Arhidiacon Ștefan, Sf. Ierarh Gură
de Aur, Sf. Mucenic Dimitrie - Izvorâtorul de Mir, Sfântul Mucenic Ermin,
Sfântul Mucenic Metodie, Sf. Ierarh Silvestru, Sf. Ierarh Modest, Sf. Mucenic
Teodor Stratilat, Sf. Mucenic Teodor Tiron și un Sf. Necunoscut.
Turla de pe naos este
împărțită în cinci registre, pe bolta sa fiind reprezentat Iisus Hristos
Pantocrator. El este zugrăvit într-un medalion, ca și cum ar ieși[4]
din cer și ar privi către persoanele care intră în biserică. Este reprezentat
bust, acoperit cu un veșmânt larg, din care se ivesc mâinile, cu dreapta
binecuvântând, iar cu stânga ținând în dreptul pieptului Sfânta Evanghelie.
Fruntea este maiestuoasă, plină de înțelepciune și putere. Ochii Săi plini de
pace privesc cu bunăvoință spre cei smeriți și cu asprime spre cei răi și
mândri.
Este o pictură în mozaic, unde
predomină foarte mult auriul.
În registrul inferior, sunt
pictați Sfinți, în medalioane rotunde.
În registrul al doilea, este
zugrăvită Liturghia Îngerească -
slujba săvârșită în ceruri de către Mântuitorul, ca Mare Arhiereu, înconjurat
de Arhangheli și Îngeri. În centru se află un baldachin[5].
Pe Sfânta Masă se află așezată Sfânta Evanghelie, iar deasupra ei un serafim cu
șase aripi. Hristos, în veșminte de ierarh, dar fără mitră, stă lângă Sfânta
Masă, binecuvântând cu amândouă mâinile. Îngeri în chip de tineri, fără barbă,
îmbrăcați în veșminte diaconești, pornesc din stânga Sfintei Mese. În fața lor
merg alți îngeri, cu lumânări și cădelnițe. Îngerii se întorc către dreapta
Sfintei Mese, unde sunt primiți de Iisus.
Imaginile picturale ce
formează Liturghia Îngerească sunt
delimitate de registrul al treilea printr-un brâu format din două toruri,
dispuse semicircular, unul mai lat și unul mai îngust.
De asemenea, această scenă
este prezentată sub forma unui tablou care se termină, la partea superioară, cu
arcușoare cu aspect de denticuli, deasupra fiecărui denticul fiind pictat câte
un înger.
În al patrulea registru, sunt
pictați Sfinți Mucenici și Cuvioși, iar în registrul superior - Maica Domnului,
la E, înconjurată de Îngeri.
Pe pandantivii formați de
stâlpii pe care se sprijină turla, apar pictați Sfinții Evangheliști.
În fața catapetesmei, sunt
puse spre închinare, pe iconostase, patru icoane îmbrăcate în argint, de la N
la S, astfel: icoana Maicii Domnului cu Pruncul în brațe, Sfânta Mahramă, o
altă icoană a Maicii Domnului cu Pruncul în brațe, de dimensiuni mici și o
icoană a Domnului nostru Iisus Hristos.
Catapeteasma are, în centrul
său, icoana Preasfintei Treimi, ocupând, în înălțime, registrul al doilea și al
treilea. De-a dreapta și de-a stânga sa, ne sunt descoperite, în al doilea
registru, scene din istoria mântuirii neamului omenesc, precum: Nașterea Mântuitorului, Întâmpinarea
Domnului, Buna Vestire, Îngerul Gavriil vestindu-le femeilor mironosițe
Învierea lui Iisus Hristos, Sfânta Treime, ca Îngeri stând la masă, Avraam și
Sarra slujindu-I; Pogorârea Mântuitorului Iisus Hristos la Iad; Învierea lui
Iisus Hristos; Înălțarea Mântuitorului la Cer; Adormirea Maicii Domnului;
Intrarea în Ierusalim; Vinderea lui Iisus Hristos; Judecata lui Iisus Hristos;
Hristos tras spre răstignire; Răstignirea Mântuitorului; Coborârea
Mântuitorului de pe Cruce etc..
În registrul superior, în
medalioane rotunde, încadrate de colonete cu capitele în stil doric, sunt
reprezentați: Sf. Ap. Matia, Maica
Domnului, Domnul nostru Iisus Hristos, Sf. Prooroc Ioan, Înaintemergătorul și
Botezătorul Domnului; Sf. Ap. Petru, Sf. Ap. Pavel, Sf. Ap. Simon Zilotul, Sf.
Ap. Andrei, Sf. Ap. și Evanghelist Marcu, Sf. Ap. și Evanghelist Ioan, Sf. Ap.
și Evanghelist Matei, Sf. Ap. și Evanghelist Luca, Sf. Ap. Iacov etc..
În primul registru, de la N la
S, ni se descoperă privirii:
- pe ușa de acces în Altarul
de la N: Sfântul Arhanghel Gavriil; icoana Maicii Domnului cu Pruncul - pictură în ulei, pe
lemn; pe Ușile Împărătești, în registrul de sus, un porumbel și ochiul
Atotvăzător al lui Dumnezeu, iar în registrul inferior, scena Bunei Vestiri, încadrată, la stânga de
icoana Sfântului Ierarh Vasile cel Mare și la dreapta de icoana Sf. Leon;
icoana Domnului nostru Iisus Hristos - pictură în ulei, pe lemn; icoana Sf.
Cuvioase Parascheva - pictură în ulei, pe lemn; Sfântul Arhanghel Mihail, pe
ușa diaconească; Sfântul Ierarh Nicolae - icoană îmbrăcată în argint, doar
chipul pictat în stil bizantin, pe lemn; icoana Maicii Domnului cu Pruncul,
argintată, doar fețele Sfintelor Persoane fiind pictate pe lemn; Ușile
Împărătești al Altarului central, în al cărui prim registru sunt pictați
Sfinții Evangheliști Luca și Materi, în registrul median Sfinții Evangheliști
Ioan și Marcu, iar în registrul superior scena Bunei Vestiri; icoana Domnului nostru Iisus Hristos ca Mare
Arhiereu și Învățător, îmbrăcată în argint; Sfânta Treime la Mamvri, îmbrăcată
în argint; icoana Sf. Împărați Constantin și Elena, îmbrăcată în argint; icoana
Sfinților Trei Ierarhi Ioan, Vasile și Grigore, îmbrăcată în argint; icoana
Adormirii Maicii Domnului, pictură în ulei, pe lemn; Maica Domnului cu Pruncul,
șezând pe tron, pictură în ulei, pe lemn; Ușile Împărătești ale Altarului de la
S, în al cărui prim registru este pictată scena Bunei Vestiri, înconjurată, de la stânga la dreapta, de icoana
Sfântului Mucenic Mina și de Icoana Sfântului Evanghelist Ioan, în registrul
superior fiind pictați un porumbel și ochiul Atotvăzător al lui Dumnezeu;
icoana Domnului nostru Iisus Hristos, pictură în ulei, pe lemn; ușa diaconească
cu Sfântul Arhanghel Gavriil, pictură în ulei, pe lemn.
La sud, sub icoanele
Împărătești, există o pictură cu motiv vegetal - vița-de-vie - și, în
medalioane rotunde, simbolurile Sfinților Evangheliști: Omul, pentru Sfântul
Evanghelist Matei, leul - pentru Sfântul Evanghelist Marcu; Sfântul Evanghelist
Luca, fără simbol.
Sub icoanele Împărătești ale
Sfântului Altar central, se află, în medalioane rotunde, încadrate de motivul
vegetal, al viței-de-vie, simbolurile: vulturul, pentru Sfântul Evanghelist
Ioan; omul, pentru Sfântul Evanghelist Matei.
Catapeteasma este de o
frumusețe inegalabilă, din lemn, lucrată în stil brâncovenesc, ornamentată cu
motive vegetale și florale, cu motivul viței-de-vie. Ea a fost restaurată nu de
mulți ani, lemnul fiind îmbrăcat în foiță de aur. În fața sa sunt așezate
paisprezece candele de argint, ceea ce îi conferă atmosfera unei ctitorii
domnești[6].
Al doilea culoar boltit, ce
duce spre cimitirul Mănăstirii, este pictat în frescă. La N, în primul registru, sunt zugrăviți
Sfinții Ierarhi Ilie Iorest și Sava Brancovici, scena Mântuitorul lucrând în atelierul lui Iosif, un Înger și Sfântul
Ierarh Petru Movilă. În cel de-al doilea registru, apare Sfântul Martir
Constantin Brâncoveanu, dimpreună cu fiii săi, Matei, Radu, Ștefan, Constantin,
precum și Stolnicul Ianache.
La S, în primul registru, sunt
zugrăviți Sfinții Ierarhi Iosif, Mărturisitorul din Maramureș și Iosif cel Nou
de la Partoș, secena Iisus Hristos
vorbind cu samarineanca și Sfântul Mucenic Ioan Valahul. În cel de-al
doilea registru, sunt zugrăviți Sfinții Cuvioși Teofana Basarab, Antipa de la
Calapodești, Antonie de la Iezerul Vâlcii, Paisie de la Neamț, Nicodim de la
Tismana, Ioan de la Prislop.
Pe arcul în plin cintru, de la
E, pe interior, este pictată scena Mironosițele
la mormânt, iar la V - tot pe interior - scena Învierea lui Lazăr.
Pe boltă, este pictată Maica
Domnului bust, cu înscrisul: ”Bucură-te, bucuria noastră, acoperă-ne pe noi de
tot răul cu cinstitul tău acoperământ”, precum și doi Serafimi, unul la E și
unul la V.
Sub boltă, pe arc, se
revelează o pictură cu motive vegetale și florale.
Nici sculptura în lemn ori cea
în agint nu trebuie ignorată! Invazia de flori și de frunze, motivul
viței-de-vie și al florii de acant se fac simțite și aici, la strane și la
jilțul domnesc, la iconostase și sfeșnice, la raclele ce adăpostesc, cu sfială,
părticele din moaștele unor sfinți sau chiar unul dintre veșmintele Sfintei
Cuvioase Parascheva de la Iași.
Ferecăturile de cărți,
candelele, potirele și toate celelalte obiecte de argint, realizate în tehnica
metalului ciocănit și cizelat, lucrat artistic, impresionează prin minuția și
fastuozitatea decorației. Conformându-se exigențelor rituale și programului
iconografic, decorația lor suportă o evidentă influență barocă, atât prin
adoptarea unor motive specifice, cât și prin tratarea lor mai învolburată[7].
Conform Pr. Nicolae Chifăr și
Pr. Petre Semen[8],
vița-de-vie, în antichitatea iudaică, era simbolul speranței, al dăinuirii și
al unei vieți tihnite. Prin ea se exprimă foarte plastic ideea de providență.
Pentru perioada de după venirea lui Iisus Hristos, aceasta arată că orice roadă
spirituală este condiționată de păstrarea credinței în Mântuitor și mai ales de
rămânerea în dragostea Lui. Căci, spune Mântuitorul: ”Eu sunt vița, voi sunteți
mlădițele. Cel ce rămâne întru Mine și Eu în el, acela aduce roadă multă, căci
fără Mine nu puteți face nimic” (Ioan XV: 5-6). Într-adevăr, fără rămânerea în
Domnul nu este posibilă, în niciun chip, creșterea duhovnicească, așa cum
planta viței-de-vie nu poate să ajungă la maturitate și nici nu aduce roadele
așteptate fără ajutorul cuiva, dacă nu neapărat al omului, care să o
îngrijească, la timp, măcar a unui copac pe care să se sprijine.
Acanta simbolizează depășirea
greutăților, a piedicilor, biruința.
[1] Leonid Uspensky și Vladimir Lossky,
Călăuziri în lumea icoanei, Edotura
Sophia, București, 2011, ediția a II-a, revizuită, p.104
[2] Ibidem
13
[4] Photios Kontoglou, Byzantine Sacred Art, ediția a II-a, Belmont, Massachusetts, 1985,
p.114
[5] Constantine Cavarnos, Ghid de iconografie bizantină, traducere
din limba engleză de Anca Popescu, Editura Sophia, București, 2005, pp.61-62
[6] Idem 9, p.79
[7] Vasile Drăguț, în Florentin
Popescu, Ctitorii brâncovenești,
Editura Sport-Turism, București, 1976, p.41
MUZEUL MĂNĂSTIRII
În Muzeul Mănăstirii sunt
expuse obiecte de cult cu valoae de patrimoniu: icoane, chivote , sfinte vase,
sfinte cruci, veșminte, cărți vechi - din protopopiatele Ilfov și Giurgiu -.
Dintre icoane, rețin atenția:
- icoanele reprezentându-I pe
Mântuitorul Iisus Hristos și pe Maica Domnului, realizate de Gheorghe
Tattarescu în anul 1870, singurele salvate din vechea biserică a așezământului
monahal;
- două icoane mari, realizate
în ulei pe lemn, reprezentând pe Sfânta Tecla și pe Sfântul Arhidiacon Ștefan,
al căror autor este pictorul Anton Serafim; icoanele sunt de început de secol
XIX;
- o icoană realizată în anul
1703, lucrată pe lemn, acoperită cu foiță, ce o reprezintă pe Maica Domnului pe
tron cu Pruncul, deasupra Dumnezeu-Tatăl, în dreapta și în stânga Sfinții
Arhangheli Mihail și Gavriil, lângă tron Sfinții Mucenici Dimitrie și Gheorghe,
iar pe margini 12 profeți.
Mai vedem două anaforniție,
două cutii pentru sfinte moaște, un disc, o steluță, lingurițe pentru Sfânta
Euharistie, două cădelnițe, două sfeșnice.
Acestea sunt lucrate artistic
în argint și donate mănăstirii de către Constantin Samurcaș, în anul 1808.
Lingurile de lemn[1]
pe care le vedem aici sunt ciplite cu mult simț al frumosului, de către monahi
din Muntele Athos. Pe mânerul uneia vedem o pasăre ciugulind din zbor un spic;
aripile îi sunt deschise pieziș, coada - în mic evantai. Datorită faptului că i
se ridică ciocul pentru a mânca, linia inferioară a trupului ei constituie o
spirală melodică. Întregul trup emană căldura vieții și lipsa de violență.
Aripile înscriu în lucrare un duh al săgetării, un aer al unei sprinteneli
deprinse cu iuțeala și tăriile.
Pe coada altei linguri sunt
reprezentați doi pești înotând, alipiți, tratați foarte simplu, o linie marcând
gura, altele două urechile, câteva coada. Pe locul unde li se ating cozile, s-a
așezat un pelican, al cărui cioc se pregătește să înghită unul dintre cei doi
gemeni acvatici. Formele lui bursuflate, neritmice, sugerează hulpavul
carnivor, brutalitatea, monstruosul.
Se mai întâlnesc:
- un potir de argint, cizelat
cu motive florale, cu paharul aurit, donat de boierul Constantin Săbăreanu;
- o candelă mare de argint, cu
legături artistice din argint aplicate, cu inscripții în limbile franceză,
greacă și română, reprezentând îngeri și stema Țării Românești, care a fost
donată în 1842 de către Sevastița Șuțu, născută Ghica;
- Sfântul Epitaf cu Punerea în
mormânt a Mântuitorului Iisus Hristos, brodat pe catifea maro-grena, cu fir de
aur și argint, pe margine având inscripție în limba greacă, lucrat și donat de
ctitora mănăstirii Zoe Samurcaș, în anul 1808;
- o pictură realizată pe cap
de pește-somn, având ca temă Pescuirea Minunată de pe Lacul Tiberiada, a
pictorului Ioan Baldovin, ucenic al Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica;
- litografii ale originalelor
ce se află la Muzeul de Istorie, cu privire la Revoluția din 1821;
- crucea de masă, sculptată în
lemne și îmbrăcată în argint aurit filigranat, cu pietre verzi de Boemia,
donată mănăstirii de către Tudor Vladimirescu. Filigranul este de o mare
subtilitate[2]: o
dantelărie metalică amintind de horbota apelor de munte. Lucrătura lemnului
trădează o sensibilitate artistică și un meșteșug de sculptor miniaturist.
Log Stan Jianu ar fi, potrivit
tradiției, un unchi al haiducului.
[1] Lector univ. Mihai Rădulescu, File de istorie bisericească: Mânăstirea
Samurcășești, în revista ”Glasul Bisericii”, anul XXXVIII (1979), nr.1-2,
ianuarie-februarie, pp.88-91
[2] Ibidem
15
Am dorit să înfățișez, prin aceste rânduri, într-o vie lumină, atmosfera de pace a acestui ținut ilfovean, loc de
întărire a credinței, de reacere morală și spirituală. Nu în ultimul rând, am
pus în lumină valoarea eshatologică a iconografiei locașului de cult ortodox și
importanța pelerinajului la așezările monahale din țara noastră și nu numai,
adevărate oaze ale Duhului Sfânt, din care credinciosul își poate extrage hrana
duhovnicească de care are atâta nevoie într-o lume a secularizării, marcată de
involuție sufletească. Aici, în aceste locuri sfinte, parcă Dumnezeu coboară pe
pământ în fiece clipă înaripată de rugăciune, din zi și din noapte, revărsând
în inimi fericire, pace, bucurie sfântă. Mintea se hrănește cu adevăr și
credință, inima tresaltă și se veselește, lacrimi de umilință, de evlavie și de
recunoștință adapă sufletele ce aspiră către Cer. Cerul care se unește cu
Pământul, când Îngerii și oamenii se-ntreabă, își vorbesc și se cheamă.
Icoana se dezvăluie ca o
teologhisire plastică, ca o formă de conservare a Revelației. Icoana este
importantă, pentru că se prezintă ca o ”Scriptură în culori”.
Concluzia care se desprinde este aceea că prezența omului în
biserică, în pelerinaj la mănăstire, la locurile sfinte, la moaștele Sfinților
are o deosebită importanță, numai aici putându-se regăsi spiritual și înainta
pe drumul către mântuire. Omul are nevoie de hrană duhovnicească și numai din
aceste locuri își poate trage seva. Este un mod de a mărturisi credința și
dorul după asemănarea cu Hristos. Numai omul deplin ancorat în credința și
Tradiția Bisericii Ortodoxe înțelege aceasta: vocația lui de ființă
liber-cugetătoare înduhovnicită este de a accepta invitația de împreună-călător
cu Dumnezeu. Dumnezeu, Cel Ce Se revelează prin tot ceea ce ne înconjoară.
Dumnezeu, Cel Ce îl conduce la viața cea adevărată, la ”pășunea grasă”
(Iezechiel XXXIV: 14). Să ne așezăm, așadar, cuminți, pe Calea cea Adevărată,
întru Hristos Iisus, Domnul nostru Mântuitor, prin Sfinții Săi, prin rugăciune
și bună creștere duhovnicească, îngenunchind, îmbrățișând veșnicia și sfințenia
prin sărutare.
- Extras din lucrarea de disertație ANSAMBLUL ARHITECTURAL-ICONOGRAFIC DE LA MĂNĂSTIREA SAMURCĂȘEȘTI, scrisă de subsemnata, Nicoleta Enculescu, în luna mai a anului 2016 -
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu