DE CITIT!!!
CONCURSUL PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/
CATEDRELOR DECLARATE VACANTE/ REZERVATE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
PROGRAMA
PENTRU
DISCIPLINA
LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
Bucureşti
2010
NOTĂ DE PREZENTARE
Disciplina limba şi literatura română se înscrie în
categoria disciplinelor multidimensionale,
definite de documentele de profil ale Consiliului Europei ca fiind acele
discipline care au ca obiect de studiu învăţarea
limbii şi a literaturii naţionale – limba ca materie – şi învăţarea limbii
ca instrument de comunicare pentru învăţarea altor discipline –limbă de şcolarizare (cf. La langue
comme matière, DG
IV/EDU/LANG/2009, Division des Politiques linguistiques,
www.coe.int/lang/fr).
Disciplina limba şi literatura română are un rol fundamental în dezvoltarea personalităţii elevilor, în formarea
deprinderilor şi a unor abilităţi necesare acestora pentru accesul postşcolar
la învăţarea pe tot parcursul vieţii şi pentru integrarea activă în societatea bazată pe cunoaştere.
Studiul
limbii şi al literaturii române contribuie esenţial la formarea personalităţii
autonome a elevilor, capabilă de discernământ şi de spirit critic, aptă să-şi
argumenteze propriile opţiuni, dotată cu sensibilitate estetică, având
conştiinţa identităţii culturale, manifestând interes pentru diversitatea
formelor de comunicare şi de expresie artistică.
Programa
de limba şi literatura română pentru
concursul de ocupare a posturilor didactice/ catedrelor vacante din
învăţământul preuniversitar, concepută în conformitate cu programele şcolare
pentru disciplina limba şi literatura română (clasele a V-a – a XII-a) şi cu
programele pentru examenele naţionale, este proiectată astfel încât să răspundă
schimbărilor intervenite în activitatea didactică, din perspectiva abordării
curriculare sistemice la disciplina limba şi literatura română, în învăţământul
gimnazial şi liceal.
Structura
programei de limba şi literatura română pentru concursul de ocupare a
posturilor didactice/ catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar este
următoarea:
·
Realizarea de conexiuni între conţinuturile disciplinei
din domeniile limbă, literatură şi comunicare, în vederea predării lor integrate;
·
Utilizarea competentă a documentelor şcolare reglatoare (curriculum naţional, structura
anului şcolar etc.) în proiectarea didactică;
·
Reflectarea conţinuturilor programelor de gimnaziu şi de liceu în proiectarea didactică
adaptată specificului grupului-ţintă;
·
Aplicarea corectă şi personalizată a cunoştinţelor de didactică şi de metodică a disciplinei;
·
Valorificarea corectă a conţinuturilor ştiinţifice ale disciplinei;
·
Aplicarea modelului
comunicativ-funcţional în toate domeniile disciplinei (abordarea noţiunilor
de limbă: fonetică, vocabular, morfologie, sintaxă, stilistică în vederea
utilizării corecte, eficiente şi nuanţate în comunicare, în receptarea şi
producerea mesajelor);
·
Utilizarea creativă a modalităţilor de abordare a tipului de text (text literar şi
nonliterar);
·
Cunoaşterea şi aplicarea principiilor şi formelor
comunicării orale precum şi a metodelor specifice didacticii acesteia;
·
Cunoaşterea şi aplicarea principiilor şi formelor
comunicării scrise precum şi a metodelor specifice didacticii acesteia;
·
Realizarea demersului didactic în viziune trans-, inter-
şi multidiciplinară;
·
Elaborarea unor instrumente de evaluare şi aplicarea unor
metode de evaluare adecvate competenţelor vizate prin curriculumul naţional;
·
Proiectarea şi aplicarea unor programe din componenta
CDŞ;
·
Aplicarea tehnicilor comunicării eficiente cu grupul de
elevi, conform principiilor şi metodelor interacţiunii educaţionale;
·
Aplicarea unor forme eficiente de management al clasei,
în funcţie de activitatea de învăţare proiectată.
- - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
TEMATICA ŞTIINŢIFICĂ PENTRU DISCIPLINA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
Domenii
de conţinut
Candidaţii
trebuie să cunoască integral conţinuturile şi conceptele operaţionale din cele
trei domenii ale disciplinei (limbă, comunicare, literatură), prevăzute în
programele de gimnaziu şi de liceu, atât pe cele obligatorii, cât şi pe cele
facultative.
A. Limbă şi comunicare:
·
Fonetica
o
Sunetul şi litera. Vocale. Consoane. Semivocale. Grupuri
de sunete (diftong, triftong, hiat);
o
Silaba. Regulile de
despărţire a cuvintelor în silabe. Ortografia pentru despărţirea în silabe
(inclusiv folosirea cratimei şi a apostrofului);
o
Aspecte
stilistice şi normative: folosirea corectă a accentului în limba română; nume
proprii greşit accentuate; abateri de la normele ortoepice; valori expresive
ale nivelului fonetic.
·
Lexicul
o Noţiunea de vocabular. Vocabularul fundamental. Masa vocabularului. Cuvânt
şi variantă; variante libere;
o Mijloacele interne de îmbogăţire a vocabularului: derivarea; compunerea; conversiunea. Familia lexicală;
o Mijloacele externe de îmbogăţire a vocabularului: împrumuturile;
o Neologismele;
o Sinonimele.
Antonimele. Omonimele (omofone şi omografe). Paronimele. Cuvintele
polisemantice. Câmpurile
lexico-semantice;
o Arhaisme şi regionalisme;
o Normă şi abatere: scrierea neologismelor; confuziile paronimice;
pleonasmul; tautologia; cacofonia etc.
Morfologia
·
Părţile de vorbire flexibile:
o Substantivul:
clasificare; categorii gramaticale; ortografia substantivului; locuţiunea
substantivală;
o Articolul:
clasificare; categorii gramaticale;
o Pronumele:
clasificare, categorii gramaticale; ortografia pronumelui;
o Numeralul:
clasificare, categorii gramaticale; ortografia numeralului;
o Adjectivul:
clasificare, categorii gramaticale ale adjectivului; locuţiunea adjectivală;
o Verbul:
clasificare; categorii gramaticale ale verbului, ortografia verbului;
locuţiunea verbală;
·
Părţile de vorbire neflexibile:
o Adverbul:
clasificare, ortografia adverbului; locuţiunea adverbială;
o Interjecţia:
ortografia interjecţiei;
o Prepoziţia:
clasificare; regimul cazual al prepoziţiei; locuţiunea prepoziţională; regimul
cazual al prepoziţiei şi al locuţiunii prepoziţionale;
o Conjuncţia:
clasificare; locuţiunea conjuncţională;
o
Noutăţi
în Gramatica limbii române, Editura Academiei, 2005/2008
o Aspecte
stilistice şi normative: folosirea corectă a formelor flexionare (flexiunea
verbală şi flexiunea nominală); expresivitatea claselor morfologice;
Sintaxa
o Sintaxa
propoziţiei: unităţi şi relaţii sintactice;
o Sintaxa frazei:
raporturi sintactice în frază; tipuri de subordonate; elemente de relaţie;
o Noutăţi în Gramatica limbii române,
Editura Academiei, 2005
o Aspecte
stilistice şi normative: folosirea corectă a acordului gramatical; anacolutul; topica; punctuaţia în propoziţie şi
în frază;
·
Practica raţională şi funcţională a limbii
o Situaţia de
comunicare: emiţător, receptor, mesaj, context, cod, canal; funcţiile
comunicării; deixis, anafora discursivă;
o Comunicarea
orală:
§ Strategii
specifice în dialog şi în monolog;
§ Structuri discursive:
text narativ, descriptiv, informativ, argumentativ;
o Comunicarea scrisă: procesul scrierii; contextele de realizare: structuri discursive în textele literare
şi nonliterare: narativ, descriptiv, informativ, argumentativ; susţinerea şi argumentarea opiniilor; comprehensiunea şi interpretarea textului literar din perspectivă contextuală.
·
Elemente de stilistică
o
Calităţile generale şi particulare ale stilului:
claritate, proprietate, precizie, puritate, corectitudine, variaţie stilistică,
simetrie, naturaleţe, cursivitate, eufonie;
o
Cuvânt
şi context; denotaţie şi conotaţie;
o
Structura
stilistică a limbii române;
o
Registre
stilistice:
-
limbaje
orale: popular; colocvial; argotic;
-
limbaj standard; limbaj cultivat;
o
Stiluri
funcţionale: stilul tehnico-ştiinţific; stilul juridic-administrativ; stilul
publicistic; stilul beletristic;
o
Stilistica
textului literar: figuri de stil şi procedee de expresivitate; stil
direct, stil indirect, stil indirect liber; sinonime stilistice; valoarea
stilistică a arhaismelor şi a regionalismelor; aspecte stilistice ale sintaxei
textului literar; funcţia stilistică a punctuaţiei;
·
Istoria limbii
o Originile şi
evoluţia limbii române;
o
Norma literară – aspecte evolutive;
o
Uzul diversificat al limbii literare.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
B.
Literatură:
·
Perioade,
curente culturale/literare – texte reprezentative care să ilustreze
orientările tematice fundamentale;
·
Opere de
referinţă ale autorilor canonici prevăzuţi în programele şcolare de liceu: Mihai
Eminescu, Ion Creangă, I. L. Caragiale, Titu Maiorescu, Ioan Slavici, G.
Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Mihail Sadoveanu, Liviu
Rebreanu, Camil Petrescu, G. Călinescu, E. Lovinescu, Marin Preda, Nichita
Stănescu, Marin Sorescu;
·
Literatura
română în context universal;
·
Literatura şi
celelalte arte;
·
Conceptele de teorie literară, de estetică şi de stilistică existente în programele şcolare pentru clasele a V-a – a XII-a, implicate în receptarea diverselor tipuri de text, literar şi nonliterar.
BIBLIOGRAFIE RECOMANDATĂ PENTRU
TEMATICA ŞTIINŢIFICĂ
A.
Limbă şi
comunicare (fonetică, vocabular,
morfosintaxă, comunicare, stilistică, istoria limbii)
· Dicţionarul
explicativ al limbii române, Bucureşti, Editura Univers Enciclopedic,
ediţia a III-a, 2009
· Dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române. Ediţia a II-a
revăzută şi adăugită, Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2007
· Gramatica limbii române, Editura
Academiei Române, Bucureşti, 2005, vol. I, pp. 61-77, 323-332, 468-482; vol. al
II-lea, pp. 263-289, 313-351, 371-449
*
· Avram, Mioara, Gramatica
pentru toţi, ediţia a III-a, Bucureşti, Editura Humanitas, 2001
· Bidu-Vrânceanu,
Angela; Călăraşu, Cristina; Ionescu-Ruxăndoiu, Liliana; Mancaş, Mihaela; Pană
Dindelegan, Gabriela, Dicţionar de ştiinţe ale limbii, Bucureşti,
Editura Nemira, ediţia a II-a, 2005
· Bucă, Marin,
Evseev, Ivan, Probleme de semasiologie,
Timişoara, Editura Facla, 1978
· Cătănescu Cvasnâi, Maria, Limba română. Origini şi dezvoltare.
Studiu, antologie de texte vechi româneşti, Bucureşti, Editura Humanitas, colecţia
„Tezaur“, 1996
· Coteanu, Ion, Originea
limbii române, Bucureşti, Editura Academiei, 1981
· Coteanu, Ion, Stilistica
funcţională a limbii române - stil, stilistică, limbaj, vol. I, Bucureşti,
Editura Academiei, 1973
· Gheţie, Ion, Istoria limbii române literare. Privire
sintetică, Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1978
· Guţu Romalo,
Valeria, Corectitudine şi greşeală. Limba română de azi, versiune nouă,
Bucureşti, Editura Humanitas, 2000
· Hristea,Theodor
(coord.), Sinteze de limba română,
Bucureşti, Editura Albatros, ediţia a III-a, 1984 (cap. Vocabular,
fonetică)
· Ionescu-Ruxăndoiu,
Liliana, Conversaţia: structuri şi strategii. Sugestii pentru o pragmatică a
românei vorbite, Bucureşti, Editura All, 1995
· Ionescu-Ruxăndoiu,
Liliana, Limbaj şi comunicare. Elemente de pragmatică lingvistică,
Bucureşti, Editura All, 2003
· Irimia, Dumitru,
Structura stilistică a limbii române,
Bucureşti, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1986
· Mancaş, Mihaela,
Limbajul artistic românesc în secolul al XIX-lea, Bucureşti, Editura
Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1983
· Mancaş, Mihaela,
Limbajul artistic românesc în secolul XX, Editura Ştiinţifică,
Bucureşti, 1991
· Neamţu, G. G., Teoria şi practica analizei gramaticale,
Cluj, Editura Excelsior, 1999
· Pană Dindelegan,
Gabriela, Dragomirescu, Adina, Nedelcu, Isabela, Morfosintaxa limbii române. Sinteze teoretice şi exerciţii, Editura
Universităţii din Bucureşti, 2010
· Pană Dindelegan,
Gabriela, Teorie şi analiză gramaticală, ediţia a II-a, Bucureşti,
Editura Coresi, 1994
· Sala, Marius, De la latină la română, Bucureşti, Editura
Univers Enciclopedic, 1998
· Şerbănescu,
Andra, Cum se scrie un text?, ediţia a III-a, Iaşi, Editura Polirom,
2007
· Stoichiţoiu
Ichim, Adriana, Vocabularul limbii române actuale. Dinamică, influenţe,
creativitate, Bucureşti, Editura All, ediţia a IV-a, 2008
B.
Literatură
· Academia Română,
Dicţionarul General al Literaturii Române,
Bucureşti, Editura Univers Enciclopedic, vol. I-VII, 2004- 2009, coordonator
Eugen Simion
·
Anghelescu, Mircea (coord.), Literatura română.
Dicţionar de opere, Bucureşti, Editura Litera Internaţional, 2003
·
Balotă, Nicolae, Arte
poetice ale secolului XX, Bucureşti, Editura Minerva, 1997
· Booth, W., Retorica
romanului, Bucureşti, Editura Univers, 1974
·
Călinescu, G., Istoria literaturii române de la
origini până în prezent, Bucureşti, Editura Minerva, 1982
·
Călinescu, G., Universul poeziei, Bucureşti,
Editura Minerva, 1974
·
Călinescu, Matei, Cinci feţe ale modernităţii, Bucureşti, Editura Univers, 1995
·
Cărtărescu, Mircea, Postmodernismul românesc,
Bucureşti, Editura Humanitas, 1999
·
Cioculescu, Şerban; Vianu, Tudor; Streinu, Vladimir,
Bucureşti, Istoria literaturii române moderne, Editura Ştiinţifică, 1971
·
Ciopraga, Constantin, Literatura
română între 1900 şi 1918, Iaşi,
Editura Junimea, 1970;
·
Cornea,
Paul, Introducere în teoria lecturii, ed. a II-a, Iaşi, Editura Polirom, 1998
·
Crohmălniceanu, Ov. S., Literatura română între cele
două războaie mondiale, vol. I-II-III, Bucureşti, Editura Minerva, 1972
·
Dragomirescu, Gh. N., Dicţionarul figurilor de stil,
Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1995
·
Duda, Gabriela, Introducere
în teoria literaturii, Bucureşti, Editura All, 2006
·
Dumitrescu Buşulenga, Zoe, Renaşterea, umanismul şi destinul artelor, Bucureşti,
Editura Univers, 1975
· Friedrich, Hugo,
Structura liricii moderne ,
Bucureşti, Editura Univers, 1998
· Genette, Gerald,
Introducere un arhitext, Bucureşti, Editura Univers, 1994
· Kayser,
Wolfgang, Opera literară, Bucureşti, Editura Univers, 1979
·
Lintvelt, Jaap, Punctul de vedere. Încercare de
tipologie narativă, Bucureşti, Editura Univers, 1994
·
Lodge, David, Limbajul romanului, Bucureşti,
Editura Univers, 1998
·
Lovinescu, E., Istoria literaturii române
contemporane, Bucureşti, Editura Minerva, 1973
·
Manolescu, Nicolae, Arca lui Noe, vol. I, II, III,
Bucureşti, Editura Minerva, 1980, 1981, 1983
·
Manolescu, Nicolae, Istoria critică a literaturii
române, Piteşti, Editura Paralela 45, 2008
·
Marino, Adrian, Dicţionar de idei literare, Bucureşti,
Editura Eminescu, 1973
·
Mazilu, D.H., Recitind
literatura română veche, vol.I-III, Editura Universităţii Bucureşti, 1994
·
Micu, Dumitru, Istoria literaturii române în secolul XX, Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Române, 2000
·
Negrici, Eugen, Literatura română sub comunism. Proza,
Bucureşti, Editura Fundaţiei Pro, 2002
·
Negrici, Eugen, Literatura română sub comunism. Poezia,
Bucureşti, Editura Fundaţiei Pro, 2003
·
Papadima, Liviu, Literatură şi comunicare. Relaţia
autor-cititor în proza paşoptistă şi postpaşoptistă, Iaşi, Editura Polirom,
2000
·
Petraş, Irina, Teoria literaturii. Curente literare,
figuri de stil, genuri şi specii literare, metrică şi prozodie. Dicţionar-antologie,
Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1996
·
Petrescu, Ioana Em., Eminescu
şi mutaţiile poeziei româneşti, Cluj, Editura Dacia, 1989
·
Petrescu, Liviu, Poetica postmodernismului, Ediţia
a II-a, Piteşti, Editura Paralela 45, 1998
· Pop, Ion
(coord.), Dicţionar analitic de opere literare româneşti, (vol. I-IV), Cluj-Napoca, Editura
Casa Cărţii de Ştiinţă, 1998-2001
·
Pop, Ion, Avangarda în literatura română, Bucureşti,
Editura Atlas, 2000
·
Scarlat, Mircea, Istoria poeziei
româneşti, vol. I-IV,
Bucureşti, Editura Minerva, 1982-1984
·
Simion, Eugen, Ficţiunea jurnalului intim, (3
volume), Bucureşti, Editura Univers Enciclopedic, 2001
·
Simion, Eugen, Scriitori români de azi, vol. I-IV,
Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1974-1989
·
Todorov, Tzvetan, Introducere în literatura
fantastică, Bucureşti, Editura Univers, 1973
·
Vianu, Tudor, Arta prozatorilor români, Bucureşti,
Editura Albatros, 1977
·
Zaciu, Mircea; Papahagi, Marian; Sasu, Aurel
(coordonatori), Dicţionarul scriitorilor români (vol. I-IV),
Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Române, 1995-2002
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
TEMATICA PENTRU DIDACTICA
DISCIPLINEI LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
1)
Proiectare
didactică: curriculumul naţional de limba şi literatura română pentru gimnaziu şi
pentru liceu; modelul conceptual al disciplinei: paradigma comunicativ-funcţională;
elemente obligatorii şi facultative ale programei; documente de proiectare
didactică: planificarea calendaristică,
proiectarea unităţii de învăţare (integrarea celor trei domenii, coerenţa
demersului, corelarea conţinuturilor şi a activităţilor de învăţare şi a
formelor de evaluare cu competenţele specifice anului de studiu, metode
folosite, resurse, tipuri de interacţiune a grupului de elevi), proiectarea scenariului didactic
(centrare pe competenţe, etapele scenariului didactic).
2)
Didactica
lecturii:
a.
Abordarea textului
literar (tendinţe în didactica lecturii, căi de acces spre textul literar,
ghidarea elevilor pentru înţelegerea, analiza şi interpretarea textelor şi a
diferitelor contexte relevante pentru receptare):
- didactica textului narativ (modalităţi de construire a unor
activităţi de învăţare adecvate specificului textului narativ, care să conducă
la formarea şi dezvoltarea strategiilor de lectură, la înţelegerea şi
interpretarea textelor);
- didactica textului dramatic (modalităţi de construire a unor
activităţi de învăţare care să pună în evidenţă specificul textului dramatic şi
al spectacolului de teatru, formând şi dezvoltând competenţe de receptare
adecvate discursului dramatic);
- didactica textului liric (modalităţi de construire a unor
activităţi de învăţare care să conducă la sensibilizarea elevilor pentru textul
liric şi la formarea şi dezvoltarea competenţelor de receptare care să le
permită acestora să înţeleagă şi să interpreteze, din perspective diferite, o
diversitate de texte lirice).
b. Abordarea textului
nonliterar (ştiinţific, publicistic, administrativ, juridic, publicitar)
din perspectiva caracteristicilor stilurilor funcţionale şi a funcţiilor
comunicării.
c. Abordarea textelor
aparţinând altor arte (film,
pictură, muzică, artele spectacolului), din perspectiva codurilor specifice utilizate.
3)
Didactica limbii
române: abordarea noţiunilor de limbă conform principiului concentric al
predării-învăţării; strategii de învăţare şi aplicare în contexte noi a
noţiunilor de fonetică, de morfologie şi de sintaxă (parcursuri inductive,
deductive, analogice); strategii de învăţare şi de utilizare în contexte noi a
noţiunilor de vocabular.
4)
Didactica
oralului: strategii de învăţare şi exersare a ascultării
active; strategii de învăţare şi exersare a alcătuirii diverselor tipuri de discurs oral prevăzute în
programe (monologul informativ, monologul
demonstrativ, descrierea orală, povestirea orală, rezumatul oral, dialogul
formal şi informal, interviul, dezbaterea, masa rotundă etc.).
5)
Didactica
redactării: strategii de învăţare şi exersare a redactării unor tipuri de texte prevăzute
în programele şcolare: texte funcţionale,
texte reflexive şi argumentative texte
imaginative sau texte despre opera
literară.
6)
Evaluarea: tipuri
de evaluare, tipuri de itemi, modalităţi de
construire a probelor de evaluare, metode tradiţionale şi metode alternative
de evaluare care se pot aplica la disciplina limba şi literatura română.
7)
Comunicarea -
mijloc al interacţiunii educaţionale: comunicarea în predare-învăţare: comunicare verbală, paraverbală, nonverbală, mixtă (congruenţa acestora); rolul
profesorului de limba şi literatura română în structurarea la elevi a unor
modele de exprimare şi a unor atitudini care facilitează comunicarea; forme ale
comunicării didactice (prelegerea, dialogul, dezbaterea) şi rolurile asumate de
către profesor, în dialog sau în dezbatere: moderator,
participant, evaluator, facilitator; blocaje în comunicare; soluţii de
prevenire şi depăşire a acestora (tehnici
de ascultare activă, jocuri de „încălzire“, învăţare prin cooperare etc.);
tipuri de întrebări care stimulează gândirea critică şi creativitatea elevilor
în raport cu temele abordate în cadrul disciplinei.
8)
Managementul
clasei: rolurile profesorului în facilitarea experienţelor care conduc la
formarea elevilor ca buni ascultători şi buni comunicatori: organizator, participant, resursă,
evaluator, facilitator etc.; organizarea
activităţilor de învăţare prin: crearea unui climat adecvat desfăşurării orei;
folosirea unor resurse materiale adecvate; folosirea resurselor psihice ale
profesorului şi elevilor (capacităţi,
cunoştinţe, experienţe individuale); folosirea adecvată şi eficientă a
timpului; forme de instruire (frontal, în
perechi, în grupe, studiu individual) şi integrarea acestora în cadrul unei
secvenţe didactice; antrenarea părinţilor în fixarea unor modele de exprimare,
a unei atitudini deschise faţă de comunicare; gestionarea situaţiilor
conflictuale la ora de limba şi literatura română (refuzul elevilor de a citi,
polarizarea opiniilor în cadrul unor dezbateri etc.).
9)
Curriculum la
decizia şcolii: tipuri de opţionale; repere/condiţionări
în elaborarea C.D.Ş.-ului (resurse umane, materiale, context local, interesele
elevilor); modalităţi de adecvare a unui C.D.Ş. la grupuri-ţintă
diferite.
BIBLIOGRAFIE RECOMANDATĂ PENTRU
METODICA PREDĂRII LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE
·
Curriculum
Naţional. Programe şcolare pentru clasele a V-a – a XII-a (în vigoare); http://curriculum2009.edu.ro/
·
Pamfil, Alina, Limba
şi literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise, Piteşti, Editura Paralela 45, 2003
·
Pamfil, Alina, Studii
de didactica literaturii, Cluj-Napoca, Casa Cărţii de Ştiinţă, 2006
·
Sâmihăian, Florentina, Mariana Norel – Didactica limbii şi literaturii române, I
(2005) şi II (2006), Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Proiectul pentru
Învăţământul Rural (Volumele se găsesc în bibliotecile universităţilor din
ţară)
·
Norel, Mariana – Curriculum
la decizia şcolii la limba şi literatura română, Ministerul Educaţiei şi
Cercetării, Proiectul pentru Învăţământul Rural, 2007. (Volumul se găseşte în
bibliotecile universităţilor din ţară.)
·
Limbă şi
literatură, revistă a Societăţii de Ştiinţe Filologice (în special
rubrica Didactica modernă)
·
Perspective, revistă de
didactica limbii şi literaturii române a Asociaţiei Naţionale a Profesorilor de
Limba şi Literatura Română „Ioana Em. Petrescu“, Cluj-Napoca (www.anpro.home.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu